mail unicampaniaunicampania webcerca

    Ciro DE LUCA

    Insegnamento di HUMAN ANATOMY

    Corso di laurea magistrale a ciclo unico in MEDICINA E CHIRURGIA

    SSD: BIO/16

    CFU: 9,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 90,00

    Periodo di Erogazione: Primo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    INGLESE

    Contenuti

    Lo studente deve essere in grado di condurre una corretta diagnosi di immagini anatomiche di superficie, di sezioni o di apparati o di loro parti. Condurre una corretta diagnosi di immagini anatomiche ottenute mediante techniche radiologiche e similari, quali esami radiografici, esami radiografici ottenuti con mezzi radiopachi, esami tomografici assiali computerizzati (TAC), esami ecografici, esami ottenuti mediante risonanza magnetica nucleare (RMN), e successive elaborazioni (DTI, fMRI). Condurre una corretta diagnosi di organo e regione al microscopio ottico, con individuazione e descrizione dei componenti anatomo microscopici del preparato in osservazione.

    Testi di riferimento

    Gray's Anatomy for Students, 3rd Edition
    January 2015
    Publisher: elsivier

    Histology: A Text and Atlas, with Correlated Cell and Molecular Biology, 6th Edition by Michael H. Ross
    AND Wojciech Pawlina

    The Central Nervous System (English Edition) 4th Edition by PER BRODAL

    Obiettivi formativi

    Lo scopo medico-pedagogico dello studio dell’Anatomia Umana è quello di consentire agli studenti del corso di laurea in medicina e chirurgia nel futuro ruolo di medici, di comunicare efficacemente con i colleghi, di comprendere e utilizzare la terminologia anatomica internazionale (FCAT), al fine di descrivere la struttura normale del corpo umano, nell’ambito dei settori di Anatomia Umana, Radiologica, Clinica, Microscopica e Neuroanatomia, come previsti dall’ordinamento del MIUR.

    Prerequisiti

    NO

    Metodologie didattiche

    LEZIONI FRONTALI ESERCITAZIONI AL MICROSCOPIO LUCE

    Metodi di valutazione

    Al fine di valutare le conoscenze e il raggiungimento
    degli obbiettivi, lo studente dovra essere (1) in grado di fare diagnosi di immagini anatomiche e
    parti di esse, su schemi, immagini cadaveriche, immagini radiologiche, domande a risposta multipla, definizioni da completare con singola risposta RIPORTANDO PER ISCRITTO SU APPOSITO ELABORATO LA DENOMINAZIONE SECONDO LA TERMINOLOGIA ANATOMICA INTERNAZIONALE (FCAT) (2) in grado di fare diagnosi al microscopio luce di preparati anatomici, (3) descrivere oralmente quanto riportato nel programma. Le tre parti costituiscono un unicum in termini di valutazione e non sono assolutamente parti separate.

    Programma del corso

    Torace
    Lo studente in medicina deve essere in grado di rilevare le principali caratteristiche di superficie e radiologiche della parete del torace e descrivere l'anatomia degli spazi intercostali, il diaframma e l'anatomia funzionale della ventilazione. Deve conoscere l'anatomia delle cavità pleuriche e dei polmoni, compreso il loro drenaggio linfatico e il suo ruolo nella diffusione metastatica del tumore del polmone. Le principali divisioni del mediastino e il loro contenuto, l'anatomia del cuore e dei grossi vasi del torace, compresa la loro superficie e le proiezioni sulla parete toracica. Deve conoscere le basi anatomiche delle anomalie cardiache congenite comuni. Deve conoscere la disposizione delle arterie coronarie, riconoscerne i diversi segmenti in immagini di Anatomia radiologica, specie quelle ottentute con tecniche di ricostruzione tridimensionale (TAC, cardio RM, cardio PET) la posizione e la funzione delle valvole cardiache. Deve sapere il corso delle grandi strutture che transitano tra collo e torace e di quelle che decorrono attraverso il diaframma fra torace e addome. Queste conoscenze costituiscono una base indispensabile per la successiva comprensione di patologie quali pneumotorace, patologie polmonari e pleuriche, malattia a carico dell’albero coronarico e approcci chirurgici alle valvole cardiache. Deve avere la corretta conoscenza del dolore riferito sulla base della distribuzione dei nervi frenico e intercostali. Deve conoscere l'anatomia del torace, al fine di descrivere l’esame del cuore e dei polmoni, con proiezione sulla parte toracica dei limiti degli organi, dei vasi e dei sistemi valvolari, e interpretare le immagini diagnostiche. Deve conoscere le struutre anatomiche da considerare onde ridurre e/o evitare possibili complicazioni durante l'inserimento di sistemi di inoculo a livello delle vene centrali e le basi anatomiche per un corretto posizionamento di un drenaggio toracico.

    Addome
    Lo studente deve conoscere l'anatomia delle pareti addominali anteriori e posteriori e della regione inguinale, la cavità peritoneale, l'anatomia e i rapporti anatomo-clinici di esofago, stomaco, intestino tenue e crasso compresa l'appendice, fegato, pancreas, cistifellea, milza, reni, ureteri e ghiandole surrenali. Deve coonoscere la corretta distribuzione dell’albero vascolare ai diversi segmenti del canale alimentare al fine di poter correttamente correlare nel corso degli studi l’anatomia in relazione ai processi di occlusione arteriosa, e alle diverse patologie che richiedono terapie chirurgiche del canale alimentare. Deve conoscere l’organizzazione del peritoneo, il significato e la distribuzione di meso e legamenti, l’anatomia funzionale al fine di comprenderne il ruolo nello sviluppo di processi infiammatori e neoplastici. Deve conoscere la circolazione portale e i circoli portali accessori al fine di comprendere in seguito gli effetti relativi alla ipertensione portale. Deve conoscere il drenaggio linfatico e l’innervazione degli organi addominali in relazione alla diffusione metastatica del cancro e ai diversi aspetti del dolore addominale. Queste conoscenze rappresentano la base indispensabile per la comprensione delle tecniche chirurgiche, le sedi del dolore riferito ai diversi visceri addominali (in particolare cistifellea e appendice) e l’anatomia degli spazi sottoepatico e subfrenico nella diffusione di processi infettivi. Deve avere una perfetta conoscenza dell'anatomia di superficie al fine di essere in grado di apprendere con facilità le tecniche di esame dell'addome e del canale inguinale alla ricerca di formazioni erniarie. Deve essere in grado di interpretare le immagini diagnostiche del canale alimentare, del sistema pancreatico-biliare e delle vie urinarie.

    Pelvi
    Lo Studente in medicina deve avere una chiara conoscenza dell'anatomia relativa alla posizione, al decorso, ai rapporti anatomo-clinici di ureteri, vescica, uretra, retto e canale anale, la struttura del pavimento pelvico, e l'anatomia della continenza, della dfecazione e della minzione nei due sessi. L' anatomia dell’apparato genitale nel sesso maschile ( scroto , testicolo , vasi deferenti , vescicole seminali , prostata , pene ) e in quello femminile (ovaie, tube uterine , utero , cervice , vagina, grandi labbra , clitoride), l’anatomia del canale del parto. Deve essere in grado di descrivere i rapporti del peritoneo e dei sistemi legamentosi con i visceri pelvici al fine di poter successivamente comprendere le gravidanze ectopiche, i diversi tipi di prolasso e le tecniche di cateterizzazione sovrapubica. Deve conoscere accuratamente la distribuzione arteriosa , il drenaggio venoso e il drenaggio linfatico e l’innervazione degli organi pelvici in relazione alla diffusione metastatica delle neoplasie. Lo studente deve essere in grado di interpretare immagini diagnostiche e possedere le conoscenze anatomiche al fine di essere in grado di poter apprendere la tecnica per la corretta esecuzione di un esame di esplorazione rettale e vaginale, il cateterismo urinario sia nei maschi che nelle femmine, e la tecnica per procedere alla corretta esecuzione di uno striscio cervicale nella femmina.

    Neuroanatomia
    Lo studente in medicina deve conoscere l’ontogenesi del sistema nervoso centrale al fine di comprenderne le parti e i rapporti tra esse nelle diverse fasi e al termine dello sviluppo, onde associare l’epoca del danno al deficit funzionale. Lo studente in medicina deve conoscere i singoli componenti citologici e l’organizzazione della citoarchitettonica neurogliale in uno con l’organizzazione della barriera ematoencefalica al fine di poter agevolemnte comprendere nel corso degli studi le patologie neurodegenerative, le malattie demielinizzanti, le sindromi su base infettiva e immunologica del sistema nervoso centrale, l’espansione delle neoplasie. Lo studente in medicina deve conoscere la rete arteriosa e il drenaggio venoso del sangue dall’encefalo e dal midollo spinale, la struttura delle meningi, l’organizzazione dei grandi seni venosi durali, le strutture subaracnoidee, ventricolari, il sistema relativo allla produzione, circolazione e drenaggio del liquido cerebrospinale, al fine di comprendere le basi anatomiche dell’idrocefalo prenatale e postnatale iper e normoteso. Deve conoscere la sede, le connessioni, l’organizzazione, la vascolarizzazione, il drenaggio venoso e i rapporti delle parti principali dell’encefalo e dell midollo spinale inclusa la corteccia cerebrale, la capsula interna, il cervelletto, i gangli della base, il talamo, l’ipotalamo e il tronco encefalico. Deve conoscere i rapporti e i principali componenti della sostanza bianca, con particolare attenzione per i nuclei motori e le via afferenti dell’asse cerebrospinale. Queste conoscenze sono indispensabili per una corretta interpretazione delle immagini diagnostiche, sia diretta sia tramite la lettura di referti neuroradiologici, al fine di poter comprendere sede di danni ischemici/emorragici e quindi la capacità di apprendere nel corso degli studi i segni e i sintomi dei disturbi neurologici comuni ed ischemie o emorragie intracraniche. Lo studente deve conoscere i sistemi anatomici che sottendono le funzioni autonomiche, sonno/veglia, i livelli attentivi e i processi edonici, al fine di poter comprendere nel corso degli studi le basi anatomiche dei disturbi alimentari (anoressia, bulimia) dell’apprendimento ( deficit attentivi, dislessia) del comportamento personale (dipendenze da alcool, droghe, gioco, sesso) e dell’interazione sociale (autismo)

    Per tutte le strutture, l'enfasi va posta su quelle parti che sono più comunemente coinvolte in processi patologici o in procedure interventistiche. Per il sistema muscolo-scheletrico, l'attenzione va posta sui punti di repere e la conoscenza radiologica dello scheletro, sui legamenti maggiormente coinvolti in patologie, sui gruppi muscolari e su singoli muscoli in termini funzionali con particolare riferimento alla loro innervazione da parte dei nervi spinali . Per il sistema cardiovascolare si richiede un buona conoscenza del cuore dei vari punti di pulsazione arteriosa e dei segmenti arteriosi maggiormente esposti a danno e studiati mediante tecniche di eco-doppler, i punti di accesso venoso, una ottima conoscenza delle vie di drenaggio linfatico. Per il sistema nervoso periferico l'accento deve essere alle arre di distribuzione cutanea e ai gruppi muscolari.

    English

    Teaching language

    ENGLISH

    Contents

    A medical student should be able to:
    1. Define and demonstrate the following terms relative to the anatomical position: medial,
    lateral, proximal, distal, superior, inferior, deep, superficial, palmar, plantar, anterior/ventral,
    posterior/dorsal, rostral, caudal.
    2. Describe the following anatomical planes: axial / transverse / horizontal, sagittal and
    coronal.
    3. Define and demonstrate the terms used to describe the movements of the limbs and
    vertebral column: flexion, extension, lateral flexion, pronation, supination, abduction,
    adduction, medial and lateral rotation, inversion, eversion, plantar-flexion, dorsi-flexion,
    protraction, retraction and circumduction.
    4. Define the terms somatic and visceral when used to describe parts and systems (e.g.
    somatic and visceral motor systems) of the body.

    Textbook and course materials

    Gray's Anatomy for Students, 3rd Edition
    January 2015
    Publisher: elsivier

    Histology: A Text and Atlas, with Correlated Cell and Molecular Biology, 6th Edition by Michael H. Ross
    AND Wojciech Pawlina

    The Central Nervous System (English Edition) 4th Edition by PER BRODAL

    Course objectives

    The medical-pedagogical purpose of the Human Anatomy study is to enable students of the medical and surgical degree course in the future role of physicians, to communicate effectively with colleagues, to understand and use international anatomical terminology (FCAT), in order to describe the normal structure of the human body, within the areas of Human Anatomy, Radiology, Clinic, Microscopy and Neuroanatomy, as required by the MIUR system.

    Prerequisites

    NO

    Teaching methods

    CLASS AND EXERCISES TO THE LIGHT MICROSCOPE

    Evaluation methods

    In order to evaluate knowledge and achievement
    of the objectives, the student must be (1) able to diagnose anatomical images and
      parts of them, on figures, cadaveric images, radiological images, multiple-choice questions, or definitions to be completed with a single answer REPORTING FOR WRITTEN IDENTIFICATION ON THE DENOMINATION ACCORDING TO INTERNATIONAL ANATOMICAL TERMINOLOGY (FCAT) (2) able to make a diagnosis by a microscope light of anatomical preparations, (3) describe orally what is reported in the program. The three parts are unique in terms of evaluation and are not absolutely separate parts.

    Course Syllabus

    Thorax
    A medical student should be able to:
    1. Demonstrate the main anatomical landmarks of the thoracic vertebrae, ribs and
    sternum.
    2. Describe the anatomy of the joints between the ribs and vertebral column, the ribs and
    costal cartilages and the costal cartilages and sternum. Explain the movements made at
    those joints during ventilation and the differences between ventilatory movements in the
    upper and lower chest.
    3. Describe how the boundaries of the thoracic inlet and outlet are formed by the
    vertebrae, ribs, costal cartilages and sternum.
    4. Describe the surface projection, attachments and relationships of the diaphragm and
    the structures that pass through it. Explain the movements it makes during ventilation and
    the motor and sensory nerve supply to it and its pleural and peritoneal coverings.
    5. Explain the anatomy of the intercostal muscles. Describe a neurovascular bundle in a
    typical intercostal space and outline the structures its components supply.
    6. Explain the movements involved in normal, vigorous and forced ventilation and describe
    the muscles responsible for these movements.
    7. Demonstrate the surface markings of the heart and great vessels, the margins of the
    pleura and the lobes and fissures of the lungs.
    8. Summarise the anatomy of the bronchial tree and bronchopulmonary segments; explain
    their functional significance in relation to inhalation injury.
    9. Describe the blood and nerve supply and lymph drainage of the lungs. Describe the
    structures in the hilum and the mediastinal relations of each lung.
    10. Describe the arrangement and contents of the superior, anterior, middle and posterior
    parts of the mediastinum.
    11. Identify the major anatomical features of each chamber of the heart and explain their
    functional significance.
    12. Describe the structure and position of the atrioventricular, pulmonary and aortic valves
    and describe their role in the prevention of reflux of blood.
    13. Describe the origin, course and main branches of the left and right coronary arteries
    and discuss the functional consequences of their obstruction.
    14. Understand the anatomical course of the spread of excitation through the chambers of
    the heart and describe the this for its clinical assessment.
    15. Demonstrate the arrangement of the fibrous and serous layers of the pericardium in
    relation to cardiac tamponade.
    16. Describe the course of the ascending aorta, the arch of the aorta and the descending
    thoracic aorta. Name their branches and the structures they supply.
    17. Describe the origins, course and relationships of the brachiocephalic veins, inferior and
    superior venae cavae and the azygos venous system.
    18. Describe the origin, course and distribution of the vagus nerve and its branches and
    the phrenic nerves on both the right and left sides of the thorax. Explain the mechanism of
    referred pain and where pain is referred from thoracic organs.
    19. Describe the composition and function of the sympathetic chains and splanchnic
    nerves. Describe their composition and function.
    20. Describe the course and relations of the oesophagus within the thorax.
    21. Describe the course and relations of the thoracic duct and the other lymph systems
    within the thorax, and explain their medical significance.
    22. Demonstrate the surface markings of the heart and the position and site of
    auscultation of the four major valves
    23. Demonstrate the surface projections of the margins of the pleura and the lobes and
    fissures of the lungs.
    24. Identify thoracic structures on standard diagnostic images and be able to recognise
    common abnormalities.
    25. Describe the anatomical microscopical structure at light and electron microscopic level
    of all thoracic viscera.
    Abdomen
    A medical student should be able to:
    1. Demonstrate the bony and cartilaginous landmarks visible or palpable on abdominal
    examination.
    2. Demonstrate the descriptive regions of the abdomen and common incision sites.
    Demonstrate the surface projections of the abdominal organs.
    3. Describe the anatomy, innervation and functions of the muscles of the anterior and
    posterior abdominal walls. Discuss their functional relationship with the diaphragm and
    roles in posture, ventilation and voiding of abdominal / thoracic contents.
    4. In relation to direct and indirect inguinal hernias, demonstrate the anatomy of the
    attachments of the inguinal ligament; the anatomy of the superficial and deep inguinal
    rings and how the anterior abdominal wall muscles form the inguinal canal. Describe the
    contents of the inguinal canal in both males and females.
    5. Describe the relationship between the femoral canal and the inguinal ligament and the
    anatomy of femoral hernias.
    6. Demonstrate the positions of the liver, pancreas, spleen, kidneys, stomach, duodenum,
    jejunum and ileum of the small intestine, caecum, appendix, ascending, transverse,
    descending and sigmoid parts of the colon and the rectum.
    7. Describe the organisation of the parietal and visceral peritoneum; its lesser and greater
    sacs, mesenteries and peritoneal ‘ligaments’. Explain the significance of the variable
    attachment of the ascending and descending colon to the posterior abdominal wall.
    8. Summarise the functional anatomy of the small bowel mesentery; its structure, location
    and vascular, lymphatic and neural content.
    9. Explain the nerve supply of the parietal and visceral peritoneum and the role of the
    visceral peritoneum in referred pain.
    10. Describe the functional anatomy of the stomach, its position, parts, sphincters, blood
    and nerve supply and key relations to other abdominal organs.
    11. Describe the duodenum, its parts, position, secondary retroperitoneal attachment,
    blood supply and key relations with other abdominal organs and their significance in
    relation to peptic ulcer disease.
    12. Describe the regions of the small and large intestine, including the anatomy of the
    appendix. Describe the anatomical variations in the position of the appendix and explain
    their significance in relation to appendicitis.
    13. Describe the position and form of the pancreas and its relationships to other abdominal
    organs. Discuss the significance of these relationships in relation to pancreatitis and biliary
    stone disease.
    14. Describe the position and form of the liver, the lobes of the liver and their key
    anatomical relations. Explain the peritoneal reflections of the liver and its movement during
    respiration. Summarise the functional anatomy of the portal vein, the portal venous system
    and portal-systemic anastomosis and their significance in portal hypertension.
    15. Describe the position and form of the gall bladder and biliary tree; their relations in the
    abdomen and the significance of these relations in relation to gall bladder inflammation
    and biliary stones.
    16. Describe the position and form of the kidneys and ureters. Demonstrate their
    relationships to other abdominal and pelvic structures and discuss the significance of
    these relations in relation to urinary stones.
    17. Describe the relations of the suprarenal (adrenal) glands and their functional anatomy.
    18. Describe the position (in relation to the ribs) and form of the spleen in relation to its
    palpation through the abdominal wall and its key anatomical relationships with other
    abdominal structures. Explain the significance of these relationships in relation to trauma,
    chronic infections and disorders of the haematopoetic system.
    19. Describe the origins, course and branches of the abdominal aorta, coeliac axis,
    superior and inferior mesenteric arteries and their major branches, the renal and gonadal
    arteries. Explain the significance of the blood supply from the abdominal aorta to the spinal
    cord in relation to abdominal aneurysm repair. Demonstrate the origins, course and major
    tributaries of the inferior vena cava.
    20. Describe the anatomy of the lymph nodes involved in lymph drainage of abdominal
    viscera and its significance in relation to spread of malignancy.
    21. Interpret standard diagnostic images of the abdomen and recognise common
    abnormalities.
    22. Describe the anatomical microscopical structure at light and electron microscopic level
    of all abdominal viscera.
    Pelvis
    A medical student should be able to:
    1. Describe the skeletal and ligamentous components of the pelvis, the anatomy of the
    pelvic inlet and outlet and recognise their normal orientation. Explain sex differences in
    pelvic skeletal anatomy and how these change during development.
    2. Demonstrate the palpable anatomical landmarks of the iliac, ischial and pubic bones in
    the living and on the bones and identify them on medical images.
    3. Demonstrate the points of attachment of the muscles of the abdominal wall and those of
    levator ani.
    4. Describe the functional importance of the pelvic floor musculature, its midline raphé and
    the structures passing through it in males and females.
    5. Describe the anatomy of the bladder, its base and ureteric openings. Explain how its
    position changes with filling and pregnancy and its relationship to the overlying
    peritoneum.
    6. Describe the anatomy of the urethra; explain the anatomy of its different part in males
    and females in relationship to continence and catheterisation.
    7. Describe the innervation of the bladder and its sphincters and the mechanism of
    micturition
    8. Describe the anatomy of the scrotum, testis, epididymis and their normal features on
    clinical examination. Explain the significance of their arterial supply in relation to torsion,
    their venous drainage in relation to varicocoele and their lymphatic drainage in relation to
    tumour spread.
    9. Describe the structure, course and relations of the spermatic cord and vas deferens.
    10. Describe the anatomy of the prostate gland, seminal vesicles and their anatomical
    relations. Describe the normal form of the prostate when examined per rectum and
    changes in relation to hypertrophy and malignancy.
    11. Describe the position and form of the ovary, uterine tubes, uterus, cervix and vagina
    and their anatomical relationships, including any peritoneal coverings. Describe the
    changes that occur in the uterus and cervix with pregnancy.
    12. Describe the origin, course and relations of the uterine, ovarian and testicular arteries.
    13. Describe the origin, course and branches of the pudendal nerves and the sites of
    nerve block during childbirth.
    14. Describe the innervation and mechanisms involved in erection of cavernous tissue in
    male and female and emission and ejaculation in the male.
    15. Describe the anatomy of the sigmoid colon and rectum and their anatomical
    relationships including peritoneal. Explain the anatomy of the anal canal, the functional
    anatomy of the anal sphincters and their role in faecal continence.
    16. Describe the blood supply and venous drainage of the distal bowel; the supply from
    the superior rectal (inferior mesenteric), middle rectal (internal iliac) and inferior rectal
    arteries (from pudendal to anal canal only), and portal-systemic venous anastomosis.
    17. Describe the vascular anal cushions and explain their role in continence.
    18. Describe the anatomy of the ischio-anal fossa and explain its potential involvement in
    abscesses, anal glands and fissures.
    19. Describe the structure of the penis, scrotum and its contents, the clitoris and vulva.
    20. Describe the arterial supply to and venous drainage from the penis. Explain the
    anatomy of the perineal membrane and superficial perineal pouch in relation to the
    accumulation of fluids in the male.
    21. Describe the lymphatic drainage of the pelvis
    22. Interpret standard diagnostic images of the pelvis and be able to recognise common
    abnormalities.
    23. Describe the anatomical microscopical structure at light and electron microscopic level
    of all pelvic viscera.
    Neuroanatomy
    A medical student should be able to:
    1. Define the terms rostral and caudal, anterior / ventral and posterior / dorsal in relation to
    the nervous system.
    2.Define the terms grey and white matter, fasciculus, tract, commissure, pathway, chiasm,
    decussation, nucleus, ganglion, and cortex.
    3. Identify the divisions of the brain: the cerebral hemispheres, diencephalon (thalamus,
    hypothalamus and epithalamus), midbrain, pons, medulla oblongata and cerebellum.
    4. Identify the sulci and gyri of the cerebral hemispheres (lateral, central and postcalcarine)
    and summarise the position of the frontal, parietal, occipital and temporal lobes.
    5. Describe the areas of cerebral cortex subserving special functions; motor (including
    motor speech); sensory; visual; auditory (including sensory speech); memory and emotion
    (medial temporal – hippocampus, amygdala); decision making, social behaviour
    (orbitofrontal). Explain the manifestations of related disorders.
    6. Summarise the position of the commissures (corpus callosum) and ascending and
    descending tracts (internal capsule, cerebral peduncles, pyramids),
    7. Describe the blood supply to the brain and explain the functional deficits occurring after
    ‘stroke’ involving individual cerebral arteries.
    8. Describe the anatomy of the arachnoid and pia mater and ventricular system. Explain
    the formation, circulation and drainage cerebrospinal fluid.
    9. Describe the origins, courses and functions of the cranial nerves.
    10. Describe the neural pathways subserving the special senses.
    11. Describe the structure of the cerebellum, the connections and functions of the principal
    cerebellar inputs and outputs.
    12. Describe the locations, connections and functions of the basal ganglia (caudate,
    putamen, globus pallidus, subthalamic nucleus and substantia nigra). Explain the
    manifestations of related disorders.
    13. Describe the functions and connections of the thalamus.
    14. Describe the anatomy and functions (endocrine, autonomic) of the hypothalamus and
    pituitary gland. Explain the manifestations of related disorders.
    15. Describe the components of the limbic system, hippocampus, amygdala, prefrontal
    cortex, nucleus accumbens), the pathways connecting them and their function.
    16. Discuss the position and major functions of the ascending aminergic systems (noradrenaline,
    dopamine, and serotonin) and cholinergic systems.
    17. Describe the positions within the spinal cord of the dorsal column, anterolateral
    (spinothalamic) and trigeminothalamic ascending tracts, the spinocerebellar and the
    corticospinal and extrapyramidal descending tracts. Describe the sites at which synapses
    occur in these pathways.
    18. Explain the anatomical basis of neurological assessment.
    19. Identify the features of the brain on coronal, horizontal and sagittal sections and
    standard diagnostic image and be able to recognise common abnormalities

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype